Credit management vormt een belangrijk onderdeel van iedere onderneming. Bij credit management probeer je de financiële risico’s die verbonden zijn aan het verlenen van krediet aan klanten zo goed mogelijk te beheersen. Een goed opgezet credit management systeem helpt bij het minimaliseren van financiële risico’s en verliezen. Ook verbetert het de cashflow en winstgevendheid van het bedrijf. In deze blog lees je meer over het belang van credit management en hoe je een dergelijk systeem zelf kunt opzetten.
Wat is credit management?
Credit management omvat eigenlijk alle procedures en processen die worden ingezet om ervoor te zorgen dat klanten netjes op tijd betalen voor de geleverde producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van het kredietrisico van een potentiële klant en het opstellen van (betalings)voorwaarden. Ook het opvolgen van openstaande facturen hoort bij credit management.
Het belang van credit management
Zoals we hierboven al even kort hebben benoemd, heeft credit management tot doel financiële risico’s te verkleinen. Wanneer het systeem op de juiste manier is ingericht, ontvangt het bedrijf op tijd zijn geld en worden onnodige financiële verliezen verkleind of zelfs helemaal voorkomen. Het bepalen van het kredietrisico van een klant vormt een belangrijk onderdeel van credit management. Het geeft een goed beeld van welke klanten in staat zijn om te betalen en welke niet. Ook leidt het tot een verbeterde cashflow omdat openstaande facturen dankzij een goed credit management systeem op tijd worden betaald. Het verbeteren van de cashflow en het minimaliseren van financiële verliezen verhoogt de winstgevendheid van het bedrijf.
Hoe zet je een goed credit management systeem op?
Enkele tips voor het opzetten van een effectief credit management systeem:
- Beoordeel het kredietrisico van klanten. Je kunt een online kredietcheck laten uitvoeren op https://www.onlineincasso.nl/. Hierbij wordt de kredietwaardigheid en financiële situatie van de klant onderzocht. Is er bijvoorbeeld sprake van een betalingsachterstand of schuld? Je kunt dan zelf beslissen of je met de klant in zee gaat, en zo ja, op welke voorwaarden.
- Stel duidelijke betalingsvoorwaarden op zodat de klant weet waar hij aan toe is. Een duidelijke en transparante communicatie over de betalingsvoorwaarden voorkomt verwarring en draagt bij aan een goede relatie met de klant.
- Volg openstaande facturen tijdig op en kom na wat je zegt. Zo straal je professionaliteit uit en word je eerder serieus genomen. Schakel eventueel de hulp van een incassobureau in.
- Zorg dat je de administratie goed bijhoudt. Een credit management systeem valt of staat met een goede en up-to-date administratie van klanten, openstaande facturen en afgeronde betalingen.
Een effectief credit management systeem opzetten kost even wat tijd en moeite, maar het kan een hoop financiële ellende voorkomen!