Michelin’s Uptis airless band gaat de weg op met 3D-printen

Er kan gestemd worden op de shortlists van de 3D Printing Industry Awards 2021, geef nu uw mening.

Franse bandenfabrikant Michelin heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van zijn luchtloze Uptis-band (Unique Puncture-proof Tyre System) na succesvolle tests op de weg.

Als onderdeel van het VISION-concept van Michelin zouden bestuurders, als Uptis zoals gepland in 2024 op de markt komt, in staat zijn om het loopvlak in 3D te printen en de banden aan te passen aan hun rij-, seizoensgebonden weersomstandigheden, en om de algemene gezondheid van de band zelf te behouden .

3D-printen is al gebruikt om het prototype van de band te maken, maar verdere details over de betrokken additieve fabricagetechnologieën en de mate waarin ze in de toekomst zullen worden gebruikt, moeten nog worden afgewacht.

De Uptis-band van Michelin is luchtloos om het risico op lekke banden te elimineren. Foto via Michelin.

Een airless, biologisch afbreekbaar concept

Michelin stelde voor het eerst de Uptis-conceptband voor tijdens zijn International Mobility Summit, Doorgaan, in 2017. De band is ontworpen om luchtloos te zijn om lekke banden te voorkomen, terwijl hij biologisch afbreekbaar is en uitgerust met sensoren voor realtime monitoring.

Het airless interieurontwerp van de band is gebaseerd op een alveolaire structuur zoals die in de longen wordt aangetroffen, met ingewikkelde interne geometrieën die geschikt zijn voor 3D-printen. Om het prototype voor de show te maken, werkte Michelin samen met de autofabrikant Algemene motoren om de conceptband in 3D te printen.

Uiteindelijk wil Michelin het aantal banden dat wordt weggegooid als gevolg van lekke banden verminderen, wat volgens een intern “slooponderzoek” bedraagt ​​zo’n twee miljoen ton, of 200 keer het gewicht van de Eiffeltoren. Het bedrijf is van mening dat zijn Uptis-band deze verspilling helemaal zou kunnen vermijden dankzij het luchtloze karakter en het “oplaadbare” potentieel.

Het “oplaadbare” concept van de band is het meest interessante element van het ontwerp vanuit het oogpunt van additieve fabricage, en het zou kunnen dat bestuurders hun bandenprofiel langs de weg opnieuw afdrukken.

De Uptis-band moet in 2024 op de markt komen. Foto via Michelin.
De Uptis-band moet in 2024 op de markt komen. Foto via Michelin.

Uptis’ oplaadbare loopvlak

Met het VISION-concept wil Michelin mobiliteit veiliger, schoner, efficiënter en universeel toegankelijk maken. Het concept laat zien hoe het duurzame ontwikkelingsmodel van het bedrijf de bandenproductie tussen nu en 2050, de datum waarop de EU wil klimaatneutraal zijn.

De vier pijlers van VISION zijn Airless, Rechargeable, Connected en 100 procent Sustainable. Om zijn Airless-doel te bereiken, ontwikkelt Michelin technologie die het risico van lekke banden en snel drukverlies elimineert om de veiligheid en het comfort te verbeteren, terwijl de milieu-impact van bandenverspilling wordt verminderd.

Het Connected-element van VISION houdt in dat de Uptis is uitgerust met tal van sensoren om een ​​”nieuw tijdperk” van service, comfort en veiligheid voor automobilisten in te luiden, terwijl de duurzame pijler Uptis ziet die wordt vervaardigd met bio-sourced en gerecyclede materialen om de ecologische voetafdruk van de levenscyclus van de band is minimaal.

Ten slotte, en door Michelin geprezen als een van de “meest revolutionaire” aspecten van zijn VISION-concept, is de Rechargeable-verplichting. Volgens het bedrijf maakt het hebben van een band met een 3D-geprint loopvlak het mogelijk om precies de juiste hoeveelheid rubbercompound te deponeren, waardoor het gebruik van grondstoffen wordt verminderd.

De band kan vervolgens worden “opgeladen” met behulp van een 3D-printer die het loopvlak van de band opnieuw afdrukt volgens de behoeften van automobilisten. Automobilisten willen bijvoorbeeld hun banden aanpassen aan winter- of zomeromstandigheden, of gewoon de algemene gezondheid van hun banden behouden als gevolg van slijtage.

Met 3D-printen zegt Michelin dat deze aanpassingen snel en gemakkelijk kunnen worden gemaakt via een on-demand service waarmee bestuurders langs de weg nieuwe loopvlakken voor hun banden 3D kunnen printen. Hoewel er nog meer details moeten komen over welke 3D-printtechnologieën zullen worden gebruikt en in welke hoedanigheid, lijkt het erop dat 3D-geprinte reparaties langs de weg werkelijkheid kunnen worden wanneer de band in 2024 op de markt komt.

Michelin gebruikt al 3D-printen van metaal om meerdere producten te ontwerpen en te maken, waaronder de componenten van bandenmallen. In de toekomst zal het bedrijf deze expertise verder benutten om 3D-printen van rubber te verkennen om zijn oplaadconcept voor bandenprofielen aan te bieden.

Het loopvlak van de band kan zijn: "opgeladen" met behulp van 3D-printen.  Foto via Michelin.
Het loopvlak van de band kan worden “opgeladen” met behulp van 3D-printen. Foto via Michelin.

Testrijden met de Uptis

De nieuwste ontwikkeling in Michelin’s VISION heeft ervoor gezorgd dat de Uptis van concept naar de weg is overgegaan. Automotive YouTubers Mr. JWW en Gercollector werden ingeschakeld om het prototype Uptis te testen in real-life omstandigheden op de openbare weg.

Beiden waren zeer lovend over de band, zei Cyrille Roget, directeur technische en wetenschappelijke communicatie van Michelin Group: “Onze grootste voldoening kwam aan het einde van de demonstratie toen onze passagiers zeiden dat ze geen verschil voelden in vergelijking met conventionele banden.”

Abonneer je op de Nieuwsbrief 3D Printing Industry voor het laatste nieuws over additive manufacturing. Je kunt ook op de hoogte blijven door ons te volgen op Twitter en ons leuk vinden Facebook.

Op zoek naar een carrière in additive manufacturing? Op bezoek komen 3D-afdruktaken voor een selectie van rollen in de industrie.

Abonneer je op onze Youtube kanaal voor de nieuwste 3D-printvideoshorts, recensies en webinar-replays.

Uitgelichte afbeelding toont De Uptis-band van Michelin is luchtloos om het risico op lekke banden te elimineren. Foto via Michelin.

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Blazedesk
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart